Постъпването на нова работа е сериозно изпитание за новия служител, така че бъдете снизходителни към него. Посрещнете новия колега радушно, така че да улесните интеграцията му в новите условия за работа.
И вие сте били в позицията на новия колега и навярно си спомняте стреса и вълнението през първия работен ден, както и плахата надежда, че някой от колегите ще ви помогне да се адаптирате в обстановката. Сега, когато сте в позицията на старши служител, не обръщайте току-така гръб на новия ви колега, а го посрещнете дружелюбно и му помогнете да навлезе в работата.
Като за начало запознайте новия колега с метода на работа, целите на фирмата, важните проекти, важните клиенти.
Представете новия служител на колегите от неговия отдел или тези, с които новият служител ще се налага най-често да общува. Запознайте го с йерархията във фирмата - чий пряк подчинен е, чий ръководител е. Избягвайте още от първия ден да го запознавате с всички служители във фирмата, защото стремежът да запомни всички имена, длъжности и лица ще го обърка и смути още повече.
Осигурете на новия колега подходящо работно място - бюро, компютър, телефон, поставка за документи, моливник и въобще всичко нужно, така че да не се налага през 10 минути някой от IT отдела или отдела по поддръжка да пристига и да доизкусурява новото работно място, а новият служител да се чуди къде да се позиционира. Това е особено демотивиращо (да няма подготвен специално за новия колега работен кът) и уронва престижа на фирмата. Всичко нужно трябва да е предварително монтирано.
На всеки нов служител му е нужен ментор, който да е търпелив, да обяснява спокойно по няколко пъти едни и същи неща, приятелски настроен, знаещ и можещ всичко необходимо за работата.
А останалите служители вместо да подхождат с насмешка, злоба или безразличие към новия колега, трябва да си поставят за цел да се сприятелят с него (все пак ще прекарват заедно доста време), да му отговарят на всичките въпроси, свързани с процеса на работа (колко и тъпи да им се струват), и въобще да му помагате да се интегрира по-лесно и бързо. Това, че новият колега си има ментор, не означава, че вие може да стоите със скръстени ръце. Трябва да се водите от идеята, че колкото по-бързо се адаптира новият ви колега, толкова по-бързо ще работите както вие, така и новият служител. Просто бъдете винаги на разположение.
Запознайте новия колега, простичко казано, със сградата - къде са тоалетните, копирните машини, ксероксът, отделните отдели, към кого да се обърне, ако се повреди нещо в офиса или свършат водата или канцеларските материали например.
Не натоварвайте още от начало новия служител с няколко и все трудни задачи. Концентрирайте вниманието му към една по-проста задача и с времето му възлагайте по-трудоемки задачи.
Не подминавайте грешките на новия служител, но и не ги използвайте като идеален момент да го направите за смях. Бъдете тактични и обяснете на новия си колега къде е сгрешил, защо, как да се поправи и как да не прави отново същата грешка.
|