Франк Улуърт - кралят на петте цента, натрупал милиони от идеята за стоки с намалени цени
|
|
|
22 Февруари 2010 |
Така сме свикнали със супермаркетите и намаленията в тях, че трудно можем да си представим как не ги е имало винаги. Всъщност идеята да продаваш малка част от стоките си на намалена цена и да осигуриш свободния достъп до тях на потребителите се дължи на един човек - Франк Улуърт, и го прави мултимилионер.
А магазините, в които тя се реализира, получават името “супермаркет”. Ето още малко подробности: До времето на Франк Улуърт в магазините нямало обявени цени. Търговците преценявали клиента “на око” и според неговата платежоспособност решавали цената. Стоките до Франк Улуърт стоели обикновено зад гърба на продавача и клиентът можел само да види това, което възнамерява да купи. Изобщо царяло царство на продавачите... Самият Улуърт до 21 години се занимавал със земеделие и животът му минавал между градината и пазара за зеленчуци. Накрая решил, че това не е за него, и се преселил в Ланкастър. Нямал образование, нито професия, заеквал, бил срамежлив и единствената работа, на която успял да се хване, била помощник-магазинер. Не бил особено сръчен, а един ден припаднал на работа, което окончателно вбесило собственика и той му дал последен шанс: да търгува един ден сам и ако оборотът е по-малък от обикновено, ще го изгони. Това било най-тежкият кошмар за начинаещия... Франк обаче се изхитрил и в деня, в който трябвало да работи сам, налепил на всички стоки, които можело да бъдат намалявани, етикети с минималната възможна цена. Сложил на отделна маса залежалата стока и й лепнал “всичко по 5 цента”. Сложил я до прозореца, така че само бележката се виждала навън. По-късно богаташът заявява, че докато правел експеримента, направо се тресял от страх. Но ефектът бил поразителен - за няколко часа била изкупена цялата залежала стока, а в края на деня оборотът надминавал седмичния. Окрилен от успеха, Франк Улуърт напуска, заема пари и открива свой магазин. Следва магазин на същия принцип във Филаделфия и още, и още... Изобретяването на намалението (преоценката на стоки) обърнало всичко. Woolworth не се възприемало като фамилия, а като тип магазин, в който купувачът сам си продава и може да стои колкото си иска. Тъй като всички застояли стоки се продавали по 5 цента, по-късно пресата ще нарече Улуърт “кралят на петте цента”. В какво всъщност се състои идеята: 1. Стоките стават достъпни за потребителя и ясни по цени. 2. Стоките се сменят на всеки две седмици 3. Наема се неквалифициран персонал и се обучава на място 4. Клиентите се обслужат сами и само на изхода стои касиер, който обслужва плащането. 6. Договорите се сключват директно с производителите. 7. Въвежда строг режим на икономии. 8. Въвежда ежедневна отчетност с цел по-бърза реакция на промените на пазара. Веригата на Франк Улуърт оцеля до началото на 21 в., когато настоящата финансова криза помете и нея. Но история, продължила повече от 100 години, е нещо, с което всяка фирма би се гордяла, а значенито й далеч не се измерва със собствената й съдба.
|