За да успеете в кариерата си, не са достатъчни само професионална компeтентност, амбициозност и висока производителност. Важно е да се научите да разчитате мислите и намеренията на колегите си от техните жестове и мимики.
Жестовете могат както да издават мисли и настроения, така и да помагат в процеса на убеждаване. Важно е да овладеете техните особености, за да контролирате собствените си реакции и в същото време да разбирате неизказаните намерения на околните.
За да овладеете жестовете си, опитайте да се упражнявате вкъщи пред огледалото. Така ще бъдете много по-уверени в разговор с началника си. Дръжте се естествено и не правете прекалено много гримаси. Не бъдете агресивни. Това говори за несигурност. Овладейте и гласа си. Пискливите тонове например дразнят и няма да ви представят в добра светлина. Ниските тонове са много подходящи за работната обстановка, тъй като създават впечатление за увереност, уравновесеност и зрялост. На бизнес среща или просто в офиса също е необходимо да избягвате жестовете на нервност. Въртенето на стола, непрекъснатото почесване на врата или косата, хапането на устните само разсейват околните и не говорят добре за вас като професионалист. Често срещано явление при важни срещи са и триенето на ръцете, тропане по масата, седенето с разтворени крака, играта с химикал или някакъв друг предмет. Тези жестове ще имат само негативно влияние върху вас. Важно правило е ръцете да са на видно място, а не под масата, в джобовете или зад гърба. Скриването на ръцете се възприема като стремеж да скриеш нещо от събеседниците си. Дръжте ръцете си на масата или на коленете си.
Усмивката, изправената стойка със стегнат гръб и изправена глава, но не с прекалено вирната брадичка, уверената походка, здрависването отварят почти всички врати към успеха в кариерата. Те ще ви спечелят вниманието, интереса, дори и уважението на околните. Когато влизате в офиса или в конферентната зала, вървете с отмерена крачка, като за разходка. Когато сте сред хора, спазвайте подходяща дистанция и не навлизайте в личното пространство на събеседника си. Оптималната дистанция е от 15 до 46 см. Съобразете се и с височината му. Ако говорите с шефа си, който ви е до рамото, не заставайте прекалено близо до него. Проблемът е в това, че ако се приближите много един към друг при съществуващ зрителен контакт, може да възникне чувство за заплаха. Експерти в етикета съветват, че разстоянието между хората трябва да бъде от 0,5 до 1,5 метра.
Ако разговаряте с няколко събеседника едновременно, се погрижете лицето ви да се вижда еднакво добре от всеки участник в разговора. Спазвайте ясен и открит поглед.
|