Изабел Аджани - най-красивото чудовище на киното

Печат
21 Юни 2010

Изабел Аджани"Моят живот е подчинен на чувствата, а не на амбициите". Това заявява Изабел Аджани малко преди да навърши 55 години на 27 юни. Една от най-омагьосващите актриси има десетки възходи в киното, но още повече провали в личния живот.

Но подобно на птицата Феникс, успява да се възстанови от всичко - дори когато любимите й мъже я напускат, синът й я мрази, а медиите я заливат с помия. Сякаш обградена с ледена стена, тя успява деликатно да се изолира от хората, поставяйки на първо място нуждата от усамотение, а не жаждата за светски блясък.

Това вероятно е наследство от баща й - алжирски емигрант, който се надявал да намери в Париж поне малко препитание. Намира нещо много повече - бъдещата си съпруга, немкиня на име Аугуста и резултат от екзотичната комбинация на гените им е външността на Изабел, която впечатлява от малка с лазурносините си очи и смолиста коса.

Вцепеняващата й красота е забележителна още когато е ученичка, а когато е съчетана с драматичен талант, пътят е лесно предвидим. Но така се оказва само на пръв поглед. Въпреки че печели конкурс за рецитал едва на 12 г., а 2 години по-късно вече играе в любителски театър, Изабел е разкъсвана от противоречия: дали се справя добре" Няма ли да се превърне в поредната еднодневка? Не са рядкост и случаите, в които се колебае дали да не напусне сцената, за да се залови за по-скучна, но затова пък по-сигурна професия - като лекарската, за която първоначално е мечтаела.

С изострена чувствителност, тя непрекъснато подозира, че околните преувеличават външността и таланта й. "Не се чувствах красива и не виждах връзка между образа си в огледалото и етикетите, които ми лепваха", признава по-късно актрисата. Освен това Изабел е от хората, които за нищо на света не биха се бутали със зъби и лакти, за да спечелят роля и ако не бе проницателността на режисьорите и тяхната настоятелност, днес никой не би знаел името й. Самата тя признава, че дължи голяма част от успеха си именно на режисьорите и най-вече на екипа на "Комеди Франсез".

Появата й на тази престижна сцена е истински прецедент - Изабел е не само първата актриса, поканена преди да е навършила 18 години, но и първата, която не е завършила Националната академия за драматични изкуства. От елитния театър й предлагат изгоден договор, но тя го напуска заради Франсоа Трюфо, който я кани за главна роля в "Историята на Адела Ю." Когато филмът излиза на екран, Изабел е само на 20 години, но критиците вече наричат таланта й "чудовищен", а нея самата - "най-красивото чудовище на киното", заради способността й да пресъздава различни образи - от демонични до ангелски.

В Холивуд я номинират за "Оскар", а втората й номинация е през 1989 г. за ролята й в "Камий Клодел" - биография на жената, която първо е ученичка на скулптора Огюст Роден, после негова любовница и цял живот се бори с предразсъдъка, че нежният пол няма място като творец в изкуството. Изабел не спечелва "Оскар", но това не я вълнува особено - първо, защото не си пада много по церемониите, и второ, защото е единствената актриса с пет отличия "Сезар".

Несъмнено тя се откроява сред повечето актриси на 70-те и 80-те години и за разлика от тях няма никакво желание да копира русокосите сексбомби на Холивуд. Умението й да изразява цяла гама от чувства само с едно помръдване на веждите, мимолетна усмивка или бегъл поглед я правят любимка на публиката, а магнетичната й външност затвърждава статута й на звезда. Но като истинска Пепеляшка, тя може да се наслаждава на блясъка навсякъде другаде, но не и вкъщи: там най-често я очаква самотно легло и влудяващо очакване някой да й каже, че я обича.

Този някой има различни имена през годините: на оператора Бруно Нюитен, от когото е първият й син, на музиканта Жан-Мишел Жар, на актьорите Даниел Дей-Луис и Уорън Бийти, на още няколко мъже, оставили скромна следа в живота й. Повечето от тях я напускат - Изабел не може да се похвали, че е разбивачка на сърца, която първа изоставя мъжете. Даниел Дей-Луис дори се разделя с нея, докато е бременна с детето им. А началото на връзката им е повече от романтично: на премиерата на "Камий Клодел" през 1988 той й подарява поетична антология с посвещение: "Ти си жената на моя живот!Помогни ми да повярвам в любовта!" Изабел му помага. След което той й помага да повярва, че вечна любов няма, но има вечни скандали. Изабел ражда второто си момче през 1995, но баща му не гори от желание да го вижда. Междувременно първият й син е толкова откровен пред медиите, че дори стига до бруталното откровение, че я мрази, защото заслепението й към Даниел Дей-Луис я кара да напусне Франция и почти да забрави, че има и друго дете" Междувременно критиците забиват остри пера в нея, жълтите медии "обявяват", че е болна от СПИН, а модната империя "Кристиан Диор" прекратява договори си с нея, защото вече не изглеждала добре...

Аджани сякаш попада в черна дупка, в която всяко нещастие води след себе си още едно. "Имаше голяма пропаст между истинското ми Аз и медийното ми лице - споделя по-късно тя - контрастът между тях нарушаваше вътрешното ми равновесие, но успях да се стабилизирам". Как? Изабел отговаря: "Като се разделих с фалшивите приятели и си дадох сметка, че най-важното е да не бъркаш невинността с добротата, защото в противен случай често ще бъдеш измамен".

Актрисата става още по-дистанцирана отпреди и още по-малко хора могат да се похвалят, че са нейни приятели. Но затова пък кариерата й не страда: след успешните й филми от 70-те и 80-те като "Шофьорът", "Квартет", "Владение", "Метро", се нареждат участията й в "Кралица Марго" (1994), "Диаболично" (1996), "Адолф" (2002), както и много театрални постановки, сред които "Мария Стюарт" и "Дамата с камелиите". Днес, почти на 55 г., надмогнала кризите, самотата, страха от старостта и тъгата от отминалата младост, Изабел Аджани признава с горчив хумор: "Няма нищо по-смешно от това да се ласкаеш, че си звезда. Защото днес си звезда, а утре?..."

Като всяка знаменитост, и Изабел Аджани учудва околните с някои странности, но за разлика от много нейни колеги капризите й не са свързани с екзотични храни, дрехи или хотелски условия, а с начина на работа. Жерар Депардийо споделя в биографията си, че тя никак не обичала да я гледа някой, докато снима дадена сцена. Актьорът, който й партнира в "Камий Клодел", бил изненадан да разбере, че тя не можела да понася някой да среща погледа й.

В крайна сметка приел, че това е начинът й за концентрация и работата им потръгнала без конфликти. Много други нейни близки също споделят, че Изабел не е от най-бъбривите жени на света, но затова пък винаги знае какво да каже на точното място и в точния момент - истинска рядкост за нежния пол.