Жестовете и кариерата

Печат
25 Февруари 2010
За да успеете в кариерата си, не са достатъчни само професионална компeтентност, амбициозност и висока производителност. Важно е да се научите да разчитате мислите и намеренията на колегите си от техните жестове и мимики. Неща като критика, задоволство, одобрение, разочарование невинаги се казват гласно, но пък несъзнателно се изразяват чрез езика на тялото. Според английския психолог Робърт Чарлтън, с думи се предават около 7% от информацията, с тона и интонацията - 38%, а всичко останало идва от мимиките и жестовете.
Жестовете могат както да издават мисли и настроения, така и да помагат в процеса на убеждаване. Важно е да овладеете техните особености, за да контролирате собствените си реакции и в същото време да разбирате неизказаните намерения на околните. Дори и да сте най-добрият служител във фирмата, ако кръжите нервно в стаята, влачите си краката и с треперещи ръце изнасяте реч, професионализмът ви автоматично ще се сведе до нула. За да въздействате на колегите си и успешно да се справяте с убеждаването, използвайте подходяща комбинация от мимики, жестове и интонация.
Най-големият враг на служителя, очакващ повишение на заплатата например, е нервното държание пред шефа. Имайте едно наум, че щом началникът ви е повикал на среща да обсъдите този важен въпрос, значи е наясно с работата, която вършите, и вече е оценил качествата ви. Блуждаещият поглед, треперещият глас, наведената глава, въртенето на кичур коса обаче са жестове на нервност, които могат да разколебаят началника ви. Избягвайте и острите забележки, тъй като те могат да обърнат нещата на 180 градуса.
За да овладеете жестовете си, опитайте да се упражнявате вкъщи пред огледалото. Така ще бъдете много по-уверени в разговор с началника си. Дръжте се естествено и не правете прекалено много гримаси. Не бъдете агресивни. Това говори за несигурност. Овладейте и гласа си. Пискливите тонове, например, дразнят и няма да ви представят в добра светлина. Ниските тонове са много подходящи за работната обстановка, тъй като създават впечатление за увереност, уравновесеност и зрялост.
На бизнес среща или просто в офиса също е необходимо да избягвате жестовете на нервност. Въртенето на стола, непрекъснатото почесване на врата или косата, хапането на устните само разсейват околните и не говорят добре за вас като професионалист. Често срещано явление при важни срещи са и триенето на ръцете, тропане по масата, седенето с разтворени крака, играта с химикал или някакъв друг предмет. Тези жестове ще имат само негативно влияния върху вас. Важно правило е ръцете да са на видно място, а не под масата, в джобовете или зад гърба.
Усмивката, изправената стойка със стегнат гръб и изправена глава, но не с прекалено вирната брадичка, уверената походка, здрависването отварят почти всички врати към успеха в кариерата. Те ще ви спечелят вниманието, интереса, дори и уважението на околните. Когато влизате в офиса или в конферентната зала, вървете с отмерена крачка, като за разходка. Когато сте сред хора, спазвайте подходяща дистанция и не навлизайте в личното пространство на събеседника си. Оптималната дистанция е от 15 до 46 см. Съобразете се и с височината му. Ако говорите с шефа си, който ви е до рамото, не заставайте прекалено близо до него. Проблемът е в това, че ако се приближите много един към друг при съществуващ зрителен контакт, може да възникне чувство за заплаха. Експерти в етикета съветват, че разстоянието между хората трябва да бъде от 0,5 до 1,5 метра.
Ако разговаряте с няколко събеседника едновременно, се погрижете лицето ви да се вижда еднакво добре от всеки участник в разговора. Спазвайте ясен и открит поглед. Понякога дългата коса крие лицето, така че е добре да се прибере назад.
Ако не ви достига увереност в себе си, но ви е много нужно събеседниците ви да почувстват точно обратното, използвайте жеста на "пирамидата". Допрете връхчетата на пръстите си едни в други, така че дланите ви да образуват нещо като пирамида. Този жест е израз и на превъзходство и увереност в знанията.
Ще направите добро впечатление на работодателя си и ако използвате жеста на "откритите длани" при разговор. Това създава впечатление за вашата искреност и откритост. Ще спечелите доброто отношение на шефа си и ще завоювате доверието му. Обратния ефект ще постигнете, ако при разговор прикривате устата си с ръка или юмрук. Това е най-яркият жест, говорещ за вашата неискреност. Избягвайте и кръстосаните ръцете на гърдите. Ще създадете впечатление за отчужденост и желание за разграничаване от разговора, темата или ситуацията.
Съществуват и така наречените оценяващи жестове. Ако събеседникът ви си подпира бузата със свита длан, а показалецът му е насочен нагоре, може да сте сигурни, че преценяват вас и качествата ви като служител на фирмата, в която работите.
Потриването на ръцете една в друга при разговор пък е знак за заинтересованост от темата и готовност за работа. Това е невербалният сигнал за позитивните очаквания.