Мозъкът на тийнейджърите отказва да учи

Печат
06 Юни 2010

 Защо успеваемостта при подрастващите през пубертета намалява и има ли реална причина за това?

На тези въпроси се заели да намерят отговор американски учени с помощта на опитни мишки.

За да проверят способността на мишките от различни възрасти към обучение, учените от Медицинския център Даунстейт от Бруклинския медицински център настанили гризачите на движеща се платформа и започнали да ги обучават как да използват различни бутони, за да избегнат слабите електрически удари върху една от секциите на платформата. Експериментът показал, че подрастващите мишки се обучавали далеч по-трудно, отколкото техните по-малки събратя.

През пубертета в детския организъм започват процеси, вследствие на които детето става възрастно и способно да продължи рода.

Половото съзряване се направлява с помощта на сигнали от главния мозък към половите жлези - тестиси при момчетата и яйчници при момичетата. В отговор на тези сигнали половите жлези изработват различни хормони, стимулиращи ръста и развитието на мозъка, костите, мускулите, кожата и репродуктивните орани. Растежът на тялото се ускорява в първата половина на пубертета и завършва напълно с приключване на половото съзряване. Предполага се, че причината е в активирането на рецептор, който влияе върху работата на невромедиатора в главния мозък.

Според наблюденията на съавтора на изследването - професора фармаколог от нюйоркския университет Шерил Смит, в пубертетния период преди всичко се понижава способността за изучаване на чужди езици, както и за усвояване на дейности, които изискват пространствено обучение, каквито са видеоигрите. Подрастващите се нуждаят от повече време и за обучение в музика, или за овладяване на някои видове спорт, като ските например.

Освен хормоналните изменения не бива да се изключват и отклоняващите фактори, тоест съсредоточаване на вниманието в отношенията с противоположния пол и намалено желание да учат. Учените се надяват на базата на тези проучвания да разработят специални лекарствени средства, с които да помогнат на тези, които заради процесите в главния мозък изпитват истински затруднения в училище.