Сряда, 15 Юли 2020

По-здрави само за 90 секунди

Печат Е-мейл
15 Април 2010

 Подобряването на здравето отнема време, но не толкова, колкото сте си мислели. Да, трябва да правите по 30 минути упражнения всеки ден и да спите по 7-8 часа на нощ. Но най-добрите експерти в областите на храненето, сърдечносъдовото здраве и превенцията на рака твърдят, че има и няколко начина да внесете важни подобрения в здравето си, които не отнемат почти никакво време.

1. Яжте кората

Защо? Бори се с рака.

По-голямата част от полезните качества на ябълката се крият в кората. В лабораторен експеримент в корите на червените ябълки са установени над 10 химични вещества, възпрепятстващи растежа на раковите клетки. Според изследвания корите на останалите видове ябълки също са много ефикасни, ако не са пръскани с химикали. Изкуствено отглежданите минават през процедура с много пестициди и са вредни.

2. Вземайте хранителни добавки с калций и витамин D

Защо? Борят се с рака.

Приемането на достатъчно витамин D и калций влияе значително върху понижаването на риска от рак. 4-годишно изследване сочи, че при жените, които приемат тази комбинация, общият риск от рак е по-нисък с до 77%.

Витамин D увеличава имунния отговор на организма, което е първата линия от защитата срещу злокачествените заболявания. Кожата произвежда витамин D, когато е изложена на слънчева светлина, но според статистиката съвременният човек рядко си набавя по този начин достатъчно количество, поради което е нужен допълнителен прием.

3. Използвайте ароматите на лавандула и розмарин

Защо? Помагат да изглеждате по-млади.

Ароматът на лавандулата успокоява съня, но растението може да е много полезно и при дневна светлина. Изследване показва, че етеричните масла от лавандула или розмарин, дори действайки за кратко, намаляват нивата на хормона на стреса (кортизол) в слюнката с до 24%. Този хормон е честа причина за повишаване на кръвното налягане и потискане на имунната система.

Лавандулата и розмаринът имат ефект и върху намаляване нивото на свободните радикали в клетките - по същия механизъм, по който действат и останалите антиоксиданти.

4. Поръсвайте салатата си с шам-фъстък

Защо? Понижават холестерола.

Изследователи от Pennsylvania State University са установили, че 85 г (около една шепа) шам-фъстък на ден за около месец понижават общия холестерол средно с 6,5%, а LDL (лошия) холестерол - с над 11%.

Това не толкова значително понижаване всъщност има осезаем ефект - намаляването на общия холестерол с около 7% понижава риска от сърдечни заболявания с почти 14%. Шам-фъстъците са един от най-добрите източници на растителни стероли - съставки, за които е известно, че понижават абсорбцията на холестерол. Но с тях не бива да се прекалява - само в 30 г има около 160 калории.

5. Заместете захарта с мед

Защо? Понижава холестерола.

Медът е бил използван с медицински цели още от древността. Например нанесен върху рана, той има естествен антибактериален ефект. Днес на науката е известно, че ползите от меда се простират далеч отвъд кожата. Тестови изследвания сочат, че медът забавя натрупването на лошия холестерол.

6. Дишайте дълбоко

Защо? Облекчава горещите пристъпи

Бавното и дълбоко коремно дишане понижава честотата на евентуални топли пристъпи почти наполовина - това сочат резултатите от няколко изследвания. Намаляването на естрогена е отчасти причината, на която се отдава появата на горещи пристъпи, но изследователите смятат, че стресът също играе роля, защото дразни симпатиковата нервна система - тази част от нея, която отговаря за свръхвъзбудимостта.

Дишайте дълбоко, за да включите парасимпатиковата нервна система, която активира релаксацията на тялото. Това ще забави сърцебиенето, ще отпусне мускулите и ще намали кръвното налягане. Седнете на удобен стол и оставете дишането си да се задълбочи. Вдишвайте през носа, издишайте през устата. Затворете очи, за да ограничите разсейващите фактори. Оставете корема си да се отпусне - целта е да му позволите да се издига и спуска с всяко вдишване.

7. Изяжте едно яйце

Защо? Изостря зрението

Без да пренебрегваме морковите, но някои скорошни изследвания показват, че яйцата са още по-добър източник на полезните за очите антиоксиданти, известни като каротеноиди. Лутеинът и зеаксантинът са ключовите за зрението каротеноиди - единствените, които помагат на макулата на ретината, отговорна за централното зрение. Яйцата не съдържат толкова лутеин и зеаксантин, колкото тъмнозелените листни зеленчуци, но според специалистите тялото абсорбира антиоксидантите от яйцата по-пълноценно.

Притеснявате се за холестерола? Няма повод - изяждането на едно яйце на ден повишава нивата на лутеин (с 26%) и зеаксантин (с 38%), без това да се отрази на равнището на холестерола и триглицеридите.

8. Изяжте купичка пълнозърнеста закуска

Защо? Ограничава опасните възпаления.

Мащабно изследване, проследило в продължение на 15 г. почти 42 000 жени в периода след менопаузата, сочи, че при тези, които всяка седмица са употребявали пълнозърнести храни в достатъчно количество, рискът от диабет, астма или сърдечни заболявания е по-нисък с над 40%.

Добри варианти са овесената каша, кафявият ориз, черният хляб, пълнозърнестите житни закуски, булгурът и пуканките. Този тип храни съдържат биологически активните части на растението, т.е. това, което е поддържало растението живо, поддържа и този, който го яде.

9. Изтегнете краката си

Защо? Увеличава силата.

Ако имате тежест в краката, не само ще подобрите гъвкавостта чрез разтягането, но и ще увеличите здравината на мускулите - това показват резултатите от изследване. Според тях подобна серия от упражнения, изпълнявана редовно, се отразява особено добре на гъвкавостта и силата на бедрените мускули и сухожилия и сухожилия в коленете.

10. Сложете авокадо в салатата си

Защо? Повишава приема на антиоксиданти.

Зеленчуците имат един недостатък: повечето от тях не съдържат никакви мазнини, а човешкият организъм се нуждае от тях. Според скорошно изследване, кръвните тестове показват, че добавянето на авокадо увеличава с до 5 пъти количеството приеман лутеин, със 7 пъти това на алфа-каротин и с впечатляващите 15 пъти бета-каротин.

11. Яжте сушени смокини

Защо? Повишават приема на антиоксиданти.

Сушените плодове са известни с това, че са богати на антиоксиданти, но някои от по-малко популярните видове са всъщност най-полезни. Смокините и сушените сини сливи имат най-високи показатели. Шепа сушени смокини (около 50 г) повишава антиоксидантните способности на организма - т.е. способностите да бъдат неутрализирани свободните радикали - с 9%. Това е повече от 2 пъти повече в сравнение с покачването им след чаша зелен чай.

12. Закусвайте плодова салата

Защо? Повишава приема на антиоксиданти.

Една смесена салата от портокали, ябълки, грозде и боровинки осигурява 5 пъти повече антиоксиданти, отколкото ако ядете тези плодове по отделно. Съставките, които да включите в плодовата салата, подредени според съдържанието на феноли (вещества, които понижават риска от хронични заболявания) са: червени боровинки, ябълки, червено грозде, ягоди, ананас, банани, праскови, портокали и круши.

13. Целувайте се със страст

Защо? Придава блясък на усмивката.

Неочакван ефект от целувките - според експертите те увеличават количеството слюнка с устата ви, а тя почиства зъбите от бактериите, причиняващи кариес. В краен случай приемлив заместител на целувката е дъвката без захар, но с ксилитол.

14. Усилете хладилника

Защо? Намалява количеството вредни микроорганизми в храната

Ако хладилникът е настроен на повече от 4 градуса, храната е в опасна зона - това е температурен диапазон, в който бактериите започват да се размножават Използвайте термометър, за да проверите колко точно е температурата.

15. Дръжте главата си изправена

Защо? Предотвратява главоболие.

Когато вратът е издаден напред, човек се налага да наведе глава, за да вижда добре. Това обаче усилва напрежението в основата на черепа и причинява главоболие.

16. Пийте зелен чай всеки ден

Защо? Поддържа ума остър.

Многобройни изследвания показват, че зеленият чай помага да се поддържа в норма холестерола и понижава риска от рак. Напитката също така има благотворно въздействие върху поддържането на когнитивните функции.

В Япония, където зеленият чай е всекидневие, допускат, че за действието му върху мозъчните функции може би има роля и социализацията - японците пият чай почти винаги в компания или на работа, но не се отрича и действието на съставките на самия чай. На тази напитка някои изследователи в страната отдават и малкото случаи на деменция, включително на болестта на Алцхаймер.

Прочита: 1375

Коментари (0)

Напиши коментар

по-малък | по-голям
security image
Моля въведете показаните символи

busy
 

Най-четено ∙ грижи за здравето

Случайна снимка

Реклама Долу

Стани Приятел

Вие сте с Интернет Екплорър 6 (IE6).

Вашият браузър трябва да бъде актуализиран до версия 8, за да може да ползвате цялата функционалност на сайта.

Защо да актуализирам браузъра до 8? Майкрософт създаде Интернет Експлорър от начало, с по-добра сигурност, нови възможности и изцяло нов интерфейс. Голяма част от тези промени са направени благодарение на милиони потребители, които са тествали предварителната версия на новия браузър. Най-съществената причина за актуализация е подобрената сигурност. Интернет днес не е това, което беше преди пет години. В момента има опасности, които просто не съществуваха пред 2001-ва година, когато е създадена шестата версия на браузера. Интернет екплорер 8 прави сърфирането в мрежата фундаментално по-безопасно чрез предлаганата защита срещу вируси, шпионски програми и други онлайн рискове.

Свалете безплатно като посетите страницата на Интернет Екплорър 8.